Miyomlar

Miyom günümüzde kadınlarda en sık rastlanan hastalıklardan biridir. Miyom, rahim kas dokusundan gelişen, büyük çoğunluğu kanserojenik özellik taşımayan karın içi tümörlerdir.

Miyom kimlerde, ne sıklıkta görülür?

Miyomlar genellikle üreme çağındaki kadınlarda daha sık görülmektedir. Bununla birlikte görülme sıklıkları ilerleyen yaşla birlikte daha da artar. Adet öncesi genç kızlarda çok fazla görülmemekle birlikte, ergenlik çağındaki kızlarda zaman zaman olabilmektedir. Kadınlarda hayatlarının bir döneminde görülme oranı yaklaşık yüzde 70-80 arasındadır.

Miyom belirtileri nelerdir?

Miyomlar genelde semptom vermezken, en sık başvuru nedeni düzensiz ve şiddetli kanama ve bunun yol açtığı kansızlıktır.  Çoğu zaman hastalar kanamaların normal olduğunu düşünür. Erken yorulma gibi şikayetlerle başvururlar.

Büyük boyutlara ulaşan miyomlar karında şişlik, ağrı, hazımsızlık, kabızlık, gaz şikayetlerine neden olarak, idrar torbasına bası yaparak sık idrara çıkma, böbrek problemlerine sebep olmaktadırlar.

Nadiren kavite içindeki saplı miyomlar rahim kavitesinin dışına çıkarak, ilişki sonrasında kanama ve enfeksiyona bağlı olarak kötü koku ve akıntıya sebep olabilir.

Pelvik muayene ve ultrason ile tanısı kolaylıkla konabilir. Tanı ve tedavi sürecinde üç boyutlu USG,  MR ve tomografi cihazlarından faydalanılır.

miyom nedir

Miyom Çeşitleri

Irk: Siyahi kadınlarda beyaz ırka göre 2-3 kat daha fazla miyom görülür.

Submüköz Miyom: Uterusun içini döşeyen endometrium tabakasının altında görülür. En fazla şikayet oluşturan miyom türüdür.

İntramural Miyom: Uterusun kas tabakasına yerleşir ve rahim kasılmalarını bozarak uzun süre adet görülmesine sebep olur.

Subseröz Miyom: Uterusun en dış tabakasından gelişir ve karın içine doğru büyüme yapar. Hastalar çok fazla belirti vermediğinden şikayet oranı düşüktür. Şikayetler genellikle bası yaptığı diğer organlara aittir ve kabızlık ve sık idrara çıkma şikayetler olabilir.

Saplı Miyom: Submüköz veya subseröz miyom uterusa sadece ince bir bağ ile bağlı ise saplı miyom olarak tanımlanır.

İnterligamenter Miyom: Rahmin bağları arasına yerleşir. Nadiren ağrı yapar.

Paraziter Miyom: Uzun sapından dolayı karın içinde farklı yerlerde görülebilir. Bu yüzden ultrasonla tanı koymak kolay olmayabilir.

Miyomlarda cerrahi tedavi

Rahimin tamamen çıkarılması (Histerektomi) tedavi seçeneğinde rahmin alınması durumunda hasta doğurganlığını yitirir. Bu tedavi yöntemi genellikle doğum yaşı geçmiş, çocuk yapmak istemeyen ve ilaçla tedaviye cevap vermeyen hastalarda tercih edilir. İşlem laparoskopi yöntemiyle yapılır.

Miyomektomi tedavi

Doğurganlığını yitirmek istemeyen kadınlar için uygulanan tedavi seçeneğidir. Bu tedavi yöntemi; vajina yolundan, karından, laparoskopi ile veya histeroskopi yöntemiyle uygulanır. Miyomların bazen tekrar nüks edebilir. Tedavi laparoskopi yöntemiyle kapalı bir ameliyat şeklinde yapılır.