Ağrısız Doğum

Ağrısız doğum, ağrılı bir süreç olan doğumda ağrıyı azaltmak için uygulanabilecek yöntemleri önceden bilmek sizi doğuma daha hazır hale getirir. Ayrıca doğum sırasında yanınızda olacak kişinin (eş ya da aile) ağrıyı azaltma yöntemlerini biliyor ve sizi destekliyor olması gereklidir.

Hekiminize doğum yapacağınız kurumda hangi yöntemlerin doğum ağrısını azaltmak için kullanıldığını önceden sormanız faydalı olabilir.

Doğum ağrısını azaltmak için süreçle ilgili bilgi sahibi olmak ve gebenin kendi kendine destek olması son derece önemlidir. Gebelerin doğum süreciyle ilgili bilgi sahibi olması ve bu sayede kontrolü kendinde hissederek ve daha az korkarak bu süreci geçirmesini sağlar. Rahatlama, sakinleşme ve nefes egzersizlerini gebelik öncesinde geliştirmenin de sürece katkısı olur. Doğum eylemi sırasında hareketli olmak, eğilmek, yürümek ve ılık suyla duş almak ağrının azalmasında katkı sağlar.

Doğum ağrısını azaltmak için ağrı kesici ilaçlar damardan, kalçadan ya da epidural yolla uygulanabilir. Damardan ya da kalçadan uygulanan ilaçlar gebelerde baş dönmesi, unutkanlık ve bulantı hissiyatı yaratabilir. Doğum süresine çok yakın zamanda verilirse bebeğin doğum sonrası aktivitesi olumsuz etkilenebilir ancak bu etkinin geçmesi için bebeğe uygulanabilen bir ilaç vardır.

Eğer doğum yapacağınız kurumda epidural kateter uygulamasını rutin yapan bir anestezi hekimi varsa epidural ağrı kesici yöntemi de kullanabilirsiniz.

ağrısız doğum

Epidural Anestezi

Epidural bir lokal anestezi ilacının belden çok ince bir kateter girilerek uygulanmasıdır. Doğru uygulandığında yalnızca doğum kanalındaki sancı hissinin beyne aktarılmasını engeller ve genellikle bulantı, baş dönmesi ve unutkanlık yapmaz. Çoğu hastada epidural belli bir süre için tam rahatlama sağlar ancak zamanlaması doğru ayarlanmazsa doğum sancılarını olumsuz etkileyerek doğum süresinin uzamasına sebep olabilir.

Epiduralin yan etkilerinden biri uygulama yöntemine göre bacaklardan birinde geçici süreliğine güçsüzlük ya da hissizliktir. Nadiren kan basıncı düşebilir ve bu nedenle sıvı tedavisi uygulanması gerekebilir. Epidural kateter takılması sonrası idrar yapma hissinde de uyuşma görülebilir ve mesanedeki idrarın sondayla boşaltılması gerekebilir. Ayrıca epidural kateter sonrası baş ağrısı görülebilir ancak bol sıvı tüketilmesiyle baş ağrısı kolaylıkla tedavi edilir.